תכנון גינה חסכונית במים הוא לא רק צו השעה במדינה שמקורות המיים שלה הולכים ומדלדלים. תכנון גינה חסכונית במים הוא חלק מתפיסה סביבתית נרחבת הגורסת שיש להתייחס בכבוד ובחכמה למשאבי הטבע שלנו.


גלול מטה


שילובי צמחים

שילובי צמחים



פינות ישיבה

פינות ישיבה

שבילים ומדרגות

שבילים ומדרגות



מים בגינה

מים בגינה

ליצירת קשר



כשעוסקים בתכנון גינה חסכונית במים צריך להתייחס לכמה מרכיבים:1. תכנון פני השטח בצורה כזו שהקרקע תאגור ותחלחל את הנגר העילי, כלומר את מי הגשמים, ותשמור אותם בשטח הגן.2. שימוש בחיפויים על מנת לצמצם את כמות האידוי מן הקרקע ולשמור על הלחות שלה.3. שימוש בצמחייה חסכונית במים.
הכנת קרקע: אם בעבר היו מתכננים גינות בצורה כזו שהמים יובלו אל מחוץ לשטח הגן באמצעות שיפועי ניקוז, כיום התפיסה היא שונה. היום כשעושים תכנון גינה חסכונית במים, מתכננים את הגבהים כך שהמיים ישארו בתוך הגן ולא יילכו לאיבוד.
שימוש בחיפויים: קיימים סוגים שונים ומגוונים של חיפויי קרקע, אולם המטרה של כולם היא זהה: שמירה על לחות הקרקע והקטנת האידוי. בעבר הוו השטחים הירוקים בגינה (דשא וצמחים) אחוז גבוה משטחה. כיום כשחושבים על תכנון גינה חסכונית במים מצמצמים את השטחים הירוקים ובעיקר את המדשאות. במקומם מרחיבים את האזורים המחופים, דבר הגורם לא רק לחסכון במים אלא גם לצמצום התחזוקה. בין סוגי החיפויים העקריים ניתן למצוא סוגים שונים של חלוקי נחל, בשלל גוונים וגדלים, אבני מדרך מסוגים שונים, שברי רעפים, טוף וגזם מרוסק.ניתן להשתמש בסוג אחד של חיפוי או בשילוב של מספר חיפויים, על פי החלטת המתכנן והלקוח והצאם לתנאי וצרכי השטח. שימוש בצמים חסכוניים במים: אחד הגורמים העקריים שייקבע את כמות המים שתצרוך הגינה, הם סוגי הצמחים שיהיו בה. לכן, בחירת הצמחים בתכנון גינה חסכונית במים היא עקרונית ומשמעותית ודורשת ידע ומחשבה רבה.קיימים כיום סוגים שונים ורבים של צמחים חסכוניים במים, רשימה שלהם ניתן למצוא באתר משרד החקלאות. אחת המשפחות הגדולות והמגוונות של צמחים כאלו היא משפחת הסוקולנטים. הסוקולנטים חסכניים מאוד במיים ובשנים האחרונות ניתן למצוא בארץ מגוון רחב מאוד של הצמחים הללו בשלל גוונים וצורות. הם מתאימים מאוד גם לשתילה במיכלים, אינם מפונקים ושורדים גם בתנאים קשים. סוג נוסף של צמחים חסכוניים במיים הם צמחי ארץ ישראל, המורגלים לקייץ חם ויבש ובשנים האחרונות הם חודרים יותר ויותר למשתלות ולשימוש גנני. גם חלק גדול מהצמחים שמוצאם באוסטרליה (גרווילאות, קליסטימונים ועוד) הינם צמחים חסכוניים במים.


עדי שני אורון נייד: 052-3895935 adishanyoron@gmail.com